Ajankohtaista hankkeessa
Kesä 2025 on ollut Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana on rakennettu lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehty turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Elokuussa tehtiin vaihteiden asennuksia ja siirrettiin Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen.
Työmailla tapahtuu syyskuussa
Syyskuussa eri kohteilla tehdään muun muassa vaihteenasennuksia sekä valmistelutöitä, joista voi aiheutua ajoittain melua. Maaperätutkimuksilla selvitetään maapohjan rakenteita ennen tulevia rakennustöitä.
- Purolan ja Nuppulinnan välillä Hornankallion sekä Tyyneläntien kohdalla on käynnissä louhintatyöt, joista voi aiheutua melua. Alueelta on poistettu puustoa ja pintamaata.
- Nuppulinnan ja Jokelan välillä tehdään maaperätutkimuksia arkipäivisin ja öisin.
- Monnin ja Riihimäen tavara-aseman välillä tehdään niin ikään maaperätutkimuksia, jotka painottuvat arkipäiviin.
- Ainolan asemalla länsipuolen työt jatkuvat betonirakenteiden parissa. Jokamiehenraitti on otettu käyttöön ja kaupungin katutyöt jatkuvat Sinfonia-aukiolla
- Ristinummentien etelä- ja pohjoispuolelle rakennetaan radan länsipuolen meluseinät syyskuun aikana.
- Kuun lopussa tehdään vaihteenasennus Lustikullassa, mikä aiheuttaa muutoksia Saunakallion ja Järvenpään asemien laiturijärjestelyissä. Tiedotamme järjestelyistä lähempänä ajankohtaa.
Meluavaa työtä yöaikaan Kytömaalla 7.–9.9.2025
Kytömaalla, radan välittömässä läheisyydessä, tehdään sunnuntain ja maanantain sekä maanantain ja tiistain välisenä yönä meluavaa työtä noin klo 22–06 välisenä aikana. Työvaiheessa puretaan sähköradan vanhoja betonirakenteita iskuvasaralla, mikä voi aiheuttaa meluhaittaa lähialueen asukkaille.
Katso työalue kartalla 2.9. julkaistusta mediatiedotteestamme.
Muutoksia aikatauluissa Jokelan asemalla 25.8. alkaen
Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välisellä osuudella käynnistyvillä louhintatöillä tehdään lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. Työt kestävät arviolta loppuvuoteen 2025 saakka. Louhintatöistä syntyy melu- ja pölyhaittaa, joista tiedotetaan alueen asukkaita vielä erikseen lähempänä ajankohtaa.
Louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on poissa käytöstä, mikä vaikuttaa junien käyttämiin laitureihin Jokelassa.
25.8.2025 alkaen asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä.
Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.
Kohti parempaa päärataa
Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.
Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:
- Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
- Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
- Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.
Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.
”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”
.jpg/b2c66fd8-819a-d0c5-3334-09d89a06c7f8?t=1720090637704)
Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa
Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.
1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024
2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela
Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty
Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.
Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:
- kahta lisäraidetta
- tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
- siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.
Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.
Hankkeen kustannukset
* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.