Helsinki–Riihimäki-ratahanke

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Hankeen myötä liikenne toimii paremmin, henkilöjunaliikennettä voidaan lisätä ja tavarajunaliikenteen kilpailukyky paranee. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Kesäinen maisema, juna kulkemassa rautatiesillalla. lehteviä pensaita.

Hankkeen perustiedot

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2015-2030
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, Fintraffic, HSL ja VR-Yhtymä
Kustannukset
546 milj. € *
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Parantaa pääradan toimintavarmuutta.
  • Lisätä rataosan kapasiteettia.
  • Vähentää rataosan häiriöherkkyyttä.
  • Keravan tavararaide: valmis 2017
  • Lisäraide Ainola–Purola: valmis 2019
  • Riihimäen henkilöratapiha: valmis 2021
  • Tikkurilan ratapiha valmis 2024
  • Kytömaa–Ainola lisäraiteet ja Ainolan asema 2023–2026
  • Purola–Jokela lisäraiteet 2024–2028
  • Hyvinkää–Riihimäki lisäraiteet 2025–2030

Ajankohtaista hankkeessa

Kesä 2025 on ollut Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana on rakennettu lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehty turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Elokuussa tehtiin vaihteiden asennuksia ja siirrettiin Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen. 

Työmailla tapahtuu syyskuussa

Syyskuussa eri kohteilla tehdään muun muassa vaihteenasennuksia sekä valmistelutöitä, joista voi aiheutua ajoittain melua. Maaperätutkimuksilla selvitetään maapohjan rakenteita ennen tulevia rakennustöitä.

  • Purolan ja Nuppulinnan välillä Hornankallion sekä Tyyneläntien kohdalla on käynnissä louhintatyöt, joista voi aiheutua melua. Alueelta on poistettu puustoa ja pintamaata. 
  • Nuppulinnan ja Jokelan välillä tehdään maaperätutkimuksia arkipäivisin ja öisin.
  • Monnin ja Riihimäen tavara-aseman välillä tehdään niin ikään maaperätutkimuksia, jotka painottuvat arkipäiviin.
  • Ainolan asemalla länsipuolen työt jatkuvat betonirakenteiden parissa. Jokamiehenraitti on otettu käyttöön ja kaupungin katutyöt jatkuvat Sinfonia-aukiolla
  • Ristinummentien etelä- ja pohjoispuolelle rakennetaan radan länsipuolen meluseinät syyskuun aikana.
  • Kuun lopussa tehdään vaihteenasennus Lustikullassa, mikä aiheuttaa muutoksia Saunakallion ja Järvenpään asemien laiturijärjestelyissä. Tiedotamme järjestelyistä lähempänä ajankohtaa.  

Meluavaa työtä yöaikaan Kytömaalla 7.–9.9.2025

Kytömaalla, radan välittömässä läheisyydessä, tehdään sunnuntain ja maanantain sekä maanantain ja tiistain välisenä yönä meluavaa työtä noin klo 22–06 välisenä aikana. Työvaiheessa puretaan sähköradan vanhoja betonirakenteita iskuvasaralla, mikä voi aiheuttaa meluhaittaa lähialueen asukkaille.  

Katso työalue kartalla 2.9. julkaistusta mediatiedotteestamme. 

Muutoksia aikatauluissa Jokelan asemalla 25.8. alkaen 

Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välisellä osuudella käynnistyvillä louhintatöillä tehdään lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. Työt kestävät arviolta loppuvuoteen 2025 saakka. Louhintatöistä syntyy melu- ja pölyhaittaa, joista tiedotetaan alueen asukkaita vielä erikseen lähempänä ajankohtaa.

Louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on poissa käytöstä, mikä vaikuttaa junien käyttämiin laitureihin Jokelassa.
25.8.2025 alkaen asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä.
Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.

Lue lisää mediatiedotteesta 12.8.: Syksyllä louhintatöitä Purola–Nuppulinna-välillä, poikkeusjärjestelyt Kytömaa–Ainola-välillä päättyneet
 

Kohti parempaa päärataa

Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.

Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:

  • Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
  • Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
  • Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.

”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”

Työntekijöitä rata-alueella rakentamassa, kuva: Jussi Pajunen

Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa

Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.

HelsinkiRiihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.

1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024

2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela

Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty

Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.

Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:

  • kahta lisäraidetta
  • tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
  • siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.

Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.

Hankkeen kustannukset

* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.

Hankkeen kuvat Flickr-kuvapalvelussa

Kuvia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta joulukuussa 2024. Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedot mainittava. Tutustu hankkeen kaikkiin Flickr-kuvakokoelman kuviin tämän linkin kautta.

 

Lisätietoa

Seuraa hanketta Facebookissa

Tilaa hankkeen uutiskirje

Katso hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa

Lue lisää hankkeen kolmannesta vaiheesta Pasila–Riihimäki-radan välityskyvyn parantaminen

Ajankohtaista

Ajankohtaista